Звертання.
Розділові знаки при звертанні
Мета:
поглибити поняття про звертання у реченнях, правильно інтонувати речення зі
звертаннями; звернути увагу на особливості вживання форм іменників у ролі
звертання; розвивати мислення, мовлення, пам'ять; виховувати почуття любові до
родини.
Тип уроку:
урок вивчення нового матеріалу.
Хід уроку
І. Організація
класу
ІІ. Повідомлення теми та мети уроку. Мотивація навчання.
-
Сьогодні
на уроці ми з вами поговоримо про сім’ю, родину. Скажіть, будь ласка, а хто є
членами будь-якої сім’ї?
-
Діти,
уважно прослуховуйте епіграф, який я підготувала до уроку:
Донечко, сину, сестрице, братусю,
Дружна, велика, весела сім’я!
Таточку, мамо, бабцю, дідусю
Мій оберіг і родина моя!
- Дайте відповіді на запитання:
1. Зі скількох речень він складається?
2. Чим ускладнені ці речення?
Наш урок ми присвятимо звертанню.
(Діти записують тему уроку.)
- На уроці ми повинні навчитися знаходити звертання у
реченнях, правильно читати такі речення, розставляти розділові знаки у них;
маємо з’ясувати, яким членом речення може бути звертання.
- Ви повинні гарно засвоїти цей матеріал, тому що він вам
знадобиться у 8 класі, коли ви вивчатимете звертання більш досконало. Але вже
зараз ви повинні вміти правильно звертатися до товаришів, батьків, вчителів..
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
1. Робота з підручником
Опрацювання теоретичного матеріалу(с. 66, § 21).
Зверніться до рубрики «Запам’ятаємо».
Записати на дошці речення, вказати звернення. Визначити, поширене воно чи
ні.
Пояснити розділові знаки. Визначити відмінок.
1.
Благослови
нас, Боже, бути гідними дітьми матерям нашим.(Пош., Кл.в.)
2.
Поклін
тобі, кохана ненько, за золоте твоє серденько. (Пош., Кл.в.)
3. Розвивальні
вправи
Метод дослідження.
а) Запишіть у стовпчик слова. Спробуйте побути дослідниками й утворити від
них звертання.
б) Діти, які закінчення мають звертання у Кличному відмінку? Вам в цьому допоможе рубрика «Пригадаймо»:
ненька – ненько;
тато – тату;
сестра – сестро;
брат – брате;
бабуся – бабусю;
дідусь – дідусю;
дядько – дядьку;
радість – радосте.
IV. Виконання
вправ на закріплення
1.
Вибірковий диктант
(А в цей час на дошці слабкий і сильний учні виконують
індивідуальні завдання.)
Виписати звертання із поетичних рядків.
а) Скажіть, люди добрі,
чи вчила вас мати,
виходячи з хати
тихцем промовляти…
-
Святий ангеле,
ходімо зі мною:
ти попереду,
а я за тобою…
б) Якби тобі, доню, в світі не було,
Не скупись ніколи людям на добро.
в) Угамуйтеся, «чомучки».
Киньте пустощі на мить,
У свої цікаві ручки
Руки мамині візьміть…
Тож, голівоньки вихрясті,
В час розваг і навіть в снах
Пам’ятайте: ваше щастя
В добрих маминих руках…
г) Мій синочку!
Мій дзвіночку!
Ніч у зорянім віночку
Запрягла коня в коляску
І везе нам синю казку.
(перевірка виконаної роботи на дошці, а потім диктанту.)
2.
Індивідуальна робота на дошці
1-й учень
Пам’ятаймо, любі діти,
Пам’ятаймо завжди з вами,
Що для нас у всьому світі
Найдорожчі – наші мами!
2-й учень
-
Мамуню, любите слухати казки?
-
Авжеж, дитино.
-
Хочете, щоб яку
розказала?
-
Розкажи, серце.
-
Але вона зовсім
недовга.
-
Та розказуй.
-
Була собі пляшка з
олією, і я її… розбила.
Фізкультхвилинка
Читають колискові
Перша колискова
Спи, моя
дитино золота,
Спи, моя тривого кароока.
В теплих снах ідуть поля в
жита,
І зоря над ними йде висока.
Спи, моя дитино, на порі
Тіні сплять і сонна яворина…
Так, як небо в нашому Дніпрі,
Так в тобі не спить хай
Україна.
Колискова
Спи, засни, моя дитино,
Спи, моє маля,
Ніч іде в гаї, долини,
Трави нахиля.
Хай тобі ця ніч насниться,
Що в огнях сія.
Будеш завтра в світ дивиться,
Зіронько моя!
Перша ніч твоя почата
В співах солов’я,
Дай же мамі рученята,
Зіронько моя.
Усміхнись до мене, сину,
І зрадію я,
Не хвилину і не днину –
Я навік твоя!
Сплять ліси, поля, криниці,
Шепіт ручая.
Ти відкрий, відкрий очиці,
Юносте моя.
Підеш ти по Україні,
Де життя буя.
Виростай, моя дитино,
Зіронько моя!
Мати і дитина
Блимає каганчик
Посеред кімнати,
Пильно припадає
До колиски мати,
А знадвору рветься
Дикий завід бурі.
Стогнуть за віконцем
Деревця похмурі.
З колиски матуся
Очей не зривала,
Колишучи, журно,
Пісеньку співала:
-
Перестаньте, вітри!
Не шуміть, ялини!
Не лякайте нагло
Сонної дитини!
Не зворушуй, грозо,
Милого покою!
Розійдись, негодо,
Хмарою швидкою
Спи, моє золото!
Любо скрізь та тихо!
Бороню я сон твій
Не підступить лихо;
Прокинешся ранком –
Глянеш без опаски,
Стрінуть тебе сонце,
Пестіння та ласки!
3.
Індивідуальна робота на дошці за віршем Н. Красоткіної
«Прекрасні звертання»
Слово вчителя
Є в нашій мові прекрасні
звертання,
Добрі і щирі, чудові слова.
Тими словами усяк без вагання
Маму найкращу свою назива:
(Перевірка
завдання – 1 учень)
Мамо, матусенько,
мамочко, ненько,
Матінко, усміх твій ніжний ловлю.
Мамонько рідна, моя
дорогенька,
Я над усе тебе в світі люблю!
Я і до тата умію звертатись
Хочу в словах передати тепло,
Щоб мій татусь міг частіш
всміхатись
І щоб в душі його сонце
цвіло!...
(Перевірка
завдання – 2, 3 учень.)
Татку, татусеньку, таточку, тату,
Кращого в світі немає навкруг!
Татоньку, хочу тебе я обняти
Ти мій порадник, заступник і
друг.
Я й до бабусі з любов’ю
звертаюсь:
-
Бабцю, бабуню,
бабусе моя!
І до бабусиних рук притуляюсь,
Та відчуваю в них лагідність я.
І до дідуся іду на науку:
-
Діду, дідуню, навчи в світі жить!
Він на голівку кладе свою руку,
Голос сріблястим струмочком
біжить.
-
Діти, як
називаються слова, які учні підкреслили на дошці? (Синоніми – близькі за значенням)
4.
Хвилинка-цікавинка
1.
З якого мультфільму цей герой? Вказати звертання.
-
Петрику! Прошу, вгамуйся,
Не крутися, не тирлуйся,
Очки яснії стуляй.
Люлі-люлечки, лягай!
Не буди мені малят,
Порахуй-но слоненят!
1-2-3-4-5 – я втомився рахувать.
Слоненяточка,
вгамуйтеся!
У шеренгу всі шикуйтеся.
2. Відгадайте загадки.
Знайдіть звертання. На уроці української літератури ви вже вивчили загадки, то
скажіть, до якого виду загадок можна їх віднести. (Вид загадки – жарти)
а) Любі хлопчики, дівчатка!
Вам загадочка така:
Чи не знаєте ви слово,
Яке мало б 40 а?
(Сорока)
б) Тренуйтесь, діти, в
мові,
щоб розумними росли.
А скажіте, що за слово
Має 100 сполучень ли?
(Столи)
5.
Метод «Розумовий штурм»
Що означає слово «штурм»? (Швидке взяття фортеці)
Творча робота
Переробіть речення так, щоб
підмет став звертанням.
Хай мама відпочине трохи, ми
посапаємо грядки. – Мамо, відпочиньте трохи, ми посапаємо грядки.
Брат допоможе. Сестричка
позбирає травичку. – Брате, допоможи. Сестричко, позбирай
травичку.
V. Підсумок уроку
- Діти, спробуємо скласти
сенкан і, таким чином узагальнити знання, які ви здобули на уроці.
1. Тема
|
Звертання.
|
2.Опис (прикметники)
|
Поширене, непоширене.
|
3.Дія (дієслово).
|
Називає, ускладнює,
відокремлює.
|
4.Фраза
|
Використовується у мовленні.
|
5.Перефразування (відмінок
звертання)
|
У кличному відмінку
|
Діти! Майте на увазі:
Слово – чарівне! Яка в ньому
сила!
Скажеш з любов’ю – і радість
росте.
Слово ласкаве народжує крила,
Ви не забудьте ніколи про це.
Тож давайте повернемося до
нашого епіграфа. Прочитайте його, будь ласка, всі хором.
Запам’ятайте на все життя ось
ці пестливі, лагідні звертання до членів своєї родини: мати, мама, матуся,
матінка, мамочка, мамонька, матусенька, неня, ненька, ненечка… скільки хочеться
ніжних слів сказати про тебе!
-
Як ви розумієте
слово оберіг?
VI. Домашнє
завдання
§21. Ретельно опрацювати
теоретичний матеріал про звертання. Виконати вправу 142. Прокоментувати правила
вживання розділових знаків при звертанні.
*Творче завдання: за зразками, які ви почули на уроці,
скласти колискову, використати звертання.
Немає коментарів:
Дописати коментар